گاهنامه اینترنتی نقيض مرگ











{27 جون, 2009}   انديشيدن به انحرافات و منحرفین جنسی
مدیر مجله نقیض مرگ

مدیر مجله نقیض مرگ

درباره اینکه لغزش جنسی چیست و منحرف جنسی کیست در کشور های غربی پژوهش ها بسیاری صورت گرفته و می گیرد و نتایج این پژوهشها در محافل علمی و رسانه های غربی به گونه گسترده ای مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

ولی شوربختانه در ایران به خاطر پیشینه تاریخی و فرهنگی و ممنوعیت های مذهبی و شرعی، پهنه جنسیت و رفتار جنسی به گونه یک تابو درآمده است که گفتگو کردن و نوشتن درباره آن کار چندان ساده ای نیست. ولی به انگیزه اهمیت موضوع و نقش تعیین کننده ای که ویژگی های جنسی و رفتار جنسی تندرست در زندگی انسان بر جای می گذارد در این نوشتار برآنیم که ابعاد و جنبه های رفتار جنسی منحرفانه، لغزش جنسی، تعریف لغزش و منحرف جنسی از دیدگاههای گوناگون، تاریخچه و بحث نظرات کار شناسان انحرافات و مسایل اجتماعی را شرح می دهیم:

  • تاریخچه تحقیقات:

نخستین پژوهش بزرگ درباره رفتار جنسی بدست «آلفرت کینسی» در دهه های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ در آمریکا صورت گرفت. در این پژوهش کینسی و پژوهشگران همکارش با مخالفت از سوی بسیاری از سازمانهای مذهبی روبرو گردیدند. ولی وی همچنان بر پژوهش های خود پافشاری نمود. عمل وی در روزنامه ها و همایش های گوناگون به نام کاری غیراخلاقی محکوم گشت وی سرانجام توانست تاریخچه زندگی جنسی ۱۸۰۰۰ تن را که نمونه کمابیش گویایی از جمعیت سفیدپوستان آمریکا بود به دست آورد. نتایج پژوهش های کینسی برای بیشتر مردم شگفت آور و تکان دهنده بود زیرا تفاوت فراوانی را میان انتظارات عموم مردم درباره رفتار جنسی رایج در آن زمان و رفتار جنسی راستین آشکار ساخت.
به راستی زمانی که مرحله آزادسازی روابط جنسی در دهه ۱۹۲۰ آغاز گردید و بسیاری از جوانان خود را از قوانین سخت اخلاقی که بر نسلهای پیشین حاکم بود، آزاد احساس کردند، از این روی رفتار جنسی تا حد فراوانی دگرگون شد ولی مسائل مربوط به گرایش های به گونه ای که اکنون معمول گردیده است علنا مورد بحث قرار نمی گرفت و کسانیکه در فعالیتهای جنسی که هنوز، از دید عموم به شدت ناپسند شمرده می شدند شرکت داشتند آنها را پنهان می کردند بی آنکه کاملا آگاه باشند دیگران تا چه اندازه به اعمال همانندی سرگرم هستند. ولی به راستی می شود گفت که دوران آزادمنشانه تر دهه ۱۹۶۰ نگرشهای اعلام شده را با واقعیتهای رفتار جنسی نزدیکتر کرد. تحقیقات کنسی واپسین پژوهش گسترده در این زمینه است. ولی آنگونه که پیداست و تحقیقات پراکنده دیگر نشان می دهند بیشتر جوامع غربی و گاهی شرقی دیر یا زود به نقطه ای خواهند رسید که «سوئد» در آغاز دهه ۱۹۷۰ به آن رسید. هنگامی که نزدیک ۹۵ درصد مردان و زنان در آن کشور دارای تجربه آمیزش جنسی پیش از ازدواج بوده اند.

  • لازم می دانم برای درک بهتر مفهوم لغزش جنسی به تعریف رابطه جنسی و لغزش جسمی بپردازیم

الف- روابط جنسی

  1. تعریف اخلاقی: دل بستگی دو جنس مخالف به یکدیگر بر بر پایه اصول و موازین درست اجتماعی – بر پایه سن، نژاد، طبقه اجتماعی، تحصیلات (ازدواج)
  2. تعریف علمی، دل بستگی جنسی دو جنس مخالف به یکدیگر بدون اینکه این دلبستگی با هیچ گونه خصوصیات غیرعادی و ناموزون همراه باشد.

ب- لغزش جنسی از دیدگاههای گوناگون

  1. فروید لغزش جنسی را عمل می داند که برای ارضای میل جنسی انجام می گیرد ولی هدف از آن عمل فرآوری و تناسل نیست.
  2. روان شناسان با انتقاد از این تعریف می گویند تعریف یادشده بسیار گسترده بوده و بسیاری از کسانی را نیز که منحرف نیستند در بر می گیرد.

آنها باور دارند لغزش جنسی عبارتست از عملی که برای ارضای گرایش های جنسی انجام می گیرد ولی عمل یادشده برخلاف عرف معمول بوده و اکثریت مردم به انجام آن عمل همگاهی ندارند و منحرف جنسی به عمل انحرافی اعتیاد پیدا می کند.

  • به راستی می توان گفت:

منحرف جنسی شخصی است که تحت تاثیر بد آموزی های پیرامون قرار گرفته بدون اینکه هدف توالد و تناسل داشته باشند و بدون رویکرد به هنجار های موجود به اعمالی دست می زند که یک نوع عمل جنسی است پس به گونه کلی هر گاه عمل جنسی از سنجه و مقیاس عادی بیرون شود اصطلاح لغزش جنسی مطرح است.

  • به گونه کلی روان شناسان برای منحرفین جنسی ویژگی یکسانی را بر شمرده اند که بر این پایه اند:
  1. منحرفین جنسی اشخاصی هستند که هدف آنها از زندگی جنسی بهره برداری و احساس لذت مانند کسان عادی مردم نیست و عشق جنسی آنها از نوع «عشق هتروسکشول» نبوده و به زبان دیگر هدف از لذت جنسی آنها با اهداف دیگر کسان عادی مردم در این باره اختلاف دارند.
  2. این اشخاص دارای اختلالات و ناراحتی های عصبی هستند و این عوامل تا اندازه ای در دگرگون کردن منش آنها نیز کارایی خواهد گذاشت.
  3. انجام انحرافات و جرایم جنسی گاهی تابع اراده بوده و زیادتر تابع فعل و انفعالات شدید روانی است.
  4. با وصف موارد فوق کمتر دیده شده است که منحرفین جنسی مرتکب اعمال شدید و خطرناک جنسی شده باشند.

با نگرش به مطالب فوق باید گفت، مجرمین جنسی نمونه ای از توده سترگی از اشخاص هستند که دارای اعمال و رفتار و عادات ناموزون و غیرعادی و یا به زبان دیگر انحرافات جنسی هستند و قسمت اعظم این توده سترگ در اجتماعات هیچگاه شناخته نمی شوند و اعمال آنها برای شهربانی کشف نمی شود و علل لغزش شماری از این اشخاص که شاید تعدادشان بسیار قلیل و یا شاید هم بسیار باشد بیماری های عصبی و روانی است.

  • جنس و طبقه منحرفین جنس

ولی مسئله مهم دیگری که کمابیش مورد بحث قرار دارد بحث بر سر این است که منحرفین جنسی از چه جنس و طبقه ای هستند. هر چند پاسخ به این پرسش کمابیش دشواری، و نمی توان پاسخ پایانی داد ولی آنچه که در این پژوهش با نگرش به پژوهش های و ارقام و آمار موجود در این زمینه هست مطالب زیر را به گونه نسبی می توان بازگو کرد.

  1. بیشتر انحرافات و جرائم جنسی به مردها نسبت داده شده است و دانشمندان مربوطه بر این باورند آنقدر که مردها مرتکب این انحرافات و جرائم می شوند، زنان کمتر دامن خود را به این اعمال می آلایند. انگیزه این امر آنست که نخست احساسات و سلوک جنسی زن و مرد کاملا متفاوت است و زنان بهتر از مردان می توانند خود را مهار و محافظت کند، این انحرافات در خفا و پنهانی محفوظ می ماند. و ابراز نمی شوند ولی معهذا باید دانست که اگر زن دچار به انحرافات جنسی باشد، اعمال و آثار انحرافی او بی اندازه از مردها شدیدتر و خطرناکتر است. ولی مسئله پس از آن مربوط به طبقه است. شوربختانه به چرایی نبود دسترسی به آمار و ارقام گوناگون که به این مسئله ربط داشته باشد نتوانستم جامعه خودمان را از این رو بررسی کنم و مسئله دیگر اینکه اصطلاح لغزش جنسی زمینه بسیار گسترده ای است که هر کدام از اجزا این زمینه در میان قشر و طبقه بخصوصی نمایان تر است. برای نمونه بسیاری از انحرافات اخلاقی و جنسی در میان طبقات بالای جامعه و بسیاری نیز از آن طبقات پایین جامعه می باشد. اگر رویه دیگری که یکی از زمینه های مهم و بغرنج لغزش جنسی است را مورد بررسی و مو شکافی علمی و اجتماعی بنهیم متوجه خواهیم شد که تهیدستی اقتصادی از عوامل مهم و کارساز این پدیده است. ولی اکنون که بحث لغزش جنسی و نوع طبقه مورد بحث است مراجعه می کنیم به تحقیقات «دکتر برونر» که علل انحرافات جنسی را در برابر امکانات مادی شان به طریق زیر بررسی می کند.

الف- تنگ دستی ۵% عادی میانه الحال بودن ۳۵%.

ب- تهیدستی نداشتن ۲۲% مرفه بودن ۳۴% زندگی تجملی ۴% اکنون این پرسش پیش می آید چه عاملی در به وجود آمدن لغزش جنسی کارساز است و چه چیزی مایه به وجود آمدن لغزش جنسی می شود در این راستا نظرات گوناگون هست که به بازبینی آنها می تواند ما را در یافتن پاسخ یاری دهد.
ادامه دارد …



بیان دیدگاه

et cetera